Mainos

Sivusta

Kaupallisesta yhteistyöstä kts. mediakortti, josta löytyvät myös yhteystietoni.

Kirjoitin lukion lempiaineeni yhteiskuntaopin alkusyksystä 2014, joten aloitin ylioppilaskirjoituksiin valmistautumisen tätä edeltävänä kesänä. Vanhojen kurssikirjojen pänttääminen uudestaan ei enää jaksanut innostaa minua, joten yritin etsiä uusia oppimateriaaleja internetistä. Harmikseni kuitenkin huomasin, että netissä oli hyvin niukasti tarjolla sellaisia sivuja, jotka olisi suunnattu nimenomaan yo-kirjoituksiin valmistautumista varten. Halusin tehdä jotain tilanteen korjaamiseksi, joten päätin hetken mielijohteesta ladata muutaman vanhan kurssityöni nettiin.

Ylioppilaskirjoitukset tulivat ja yhteiskuntaopista napsahti ensimmäinen laudaturini. Olin innostunut yhteiskunnallisista asioista, joten hain seuraavana keväänä yliopistoon opiskelemaan yhteiskuntatieteellisen tiedekuntaan ja pääsin sisälle.

En ollut mainostanut luomaani sivustoa mitenkään, enkä ollut kertonut sen olemassaolosta edes ystävilleni. Hakukoneiden ja puskaradion kautta sivustolle alkoi kuitenkin tulemaan aina vain enemmän ja enemmän kävijöitä. Oli innostavaa nähdä, että muutkin olivat kaivanneet tämän kaltaista sivustoa! Innostuin ja aloin laajentamaan sivua. Kävin läpi kaikki vanhat lukioesseeni ja lisäsin niistä parhaat sivustolle. Lukioaikaisten tekstieni loputtua olen aikani kuluksi kirjoittanut sivustolle myös joitakin täysin uusia tekstejä. Kesällä 2019 hankin sivustolle vielä lyhyemmän osoitteen, www.lukionyhteiskuntaoppi.fi.

Yhteiskunnalliset asiat ovat äärettömän laajoja kokonaisuuksia, jotka muuttuvat jatkuvasti. Tämä sivusto ei ole valmis eikä täydellinen, eikä se tule sellainen koskaan olemaankaan. On silti ollut ilo huomata, että sivusto on omasta vajavaisuudestaan huolimatta ollut monille iloksi ja hyödyksi.

. . .

Sivustoni kaikkien aikojen suosituin teksti on muuten ollut puolueiden eroja käsittelevä esseeni. Kirjoitin esseen syksyllä 2014 yhteiskuntaopin kertauskurssilla ja ennen nettiin lataamista sen oli lukenut minun lisäkseni ainoastaan tuolloinen yhteiskuntaopin opettajani. Nettiin lataamisen jälkeen esseetä on luettu reilusti yli 10 000 kertaa. Enpä olisi ihan vielä esseetä kirjoittaessani uskonut.

Sivuston käyttäminen lähteenä

Vaikka esseet onkin koottu luotettavista lähteistä, on tämä sivusto muodoltaan blogi ja sekundäärilähde, joten sitä ei välttämättä kannata merkitä sellaisenaan lähteeksi koulutyöhön. Esseissä mainitut asiat kannattaa siis mieluummin etsiä uudelleen lähdeluettelossa mainituista alkuperäislähteistä ja merkitä ne tämän jälkeen myös oman esitelmäsi lähteiksi.

Täällä esitettyjä esseitä ei myöskään kannata copypastettaa sellaisenaan koulutyöhösi, sillä opettajasi osaa näin armon vuonna kaksituhatta ja kaksikymmentä varmistaa työsi aitouden muutamassa sekunnissa Googlesta. Kaikki eivät tätä ilmeisesti vieläkään usko, koska sivustoni kerää tasaisen varmasti verkkoliikennettä erilaisilta plagioinnintunnistukseen käytetyiltä verkkosivuilta, joita ilmeisen moni opettaja käyttää apunaan epäilyttävien esseevastausten tarkistamiseen.

Sisäiset linkit ja tähdet

Siniset linkit ohjaavat toisiin esseihin, punaiset taas käsiteluetteloon.

Tähdellä (*) merkityt sivut ovat lyhyitä tiivistelmiä aiheesta, ilman tähteä merkityt taas täysimittaisia esseitä.

1 kommentti:

1. Kivasti tietoa ja nää esseet on avannu paljon asioita mulle! Kiitti ja jatka samaan malliin

VastaaPoista